مطالب و نکات آموزشی

شیرآلات لوکس و لاکچری

شیرآلات لوکس و لاکچری

 

آب مایه حیات است و این مایه حیات از طریق شیرآلات مختلف وارد خانه ما می‌شود. ما از آب برای مصرف روزانه، نظافت، پخت و پز و بسیاری کارهای دیگر استفاده می‌کنیم. در این بین کیفیت شیرآلاتی که آب مصرفی ما قرار است از آن‌ها عبور کند بسیار اهمیت خواهد یافت.

اما این فقط کیفیت فنی شیرآلات نیست که درخور توجه است؛ زیبایی شیرآلات ساختمانی نیز در برقراری هارمونی در محیط تاثیر بسزایی خواهد داشت و خب چه کسی است که از شیرالات لوکس خوشش نیاید؟ اگر شما هم برای خانه نو، یا نو کردن خانه خود، به دنبال شیرآلات لاکچری هستید با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چطور و از کجا محصول مناسب را تهیه کنید.

 

شیرآلات و تاریخ عظیم آن‌ها

شیرآلات به مجموعه ابرازهایی گفته می‌شود که هم جریان آب را قطع و وصل می‌کنند و هم دمای آن را تنظیم می‌کنند. اما این وسایل کاربردی که امروزه یکی از جذابیت‌های زینتی خانه‌های ما شده‌اند از کجا آمده‌اند؟ همین شیرالات لوکس عمری بالغ بر ۳۷۰۰ سال دارند. حدود ۱۷۰۰ سال پیش از میلاد هم مردم در کاخ‌ها و ابنیه از شیرآلات لاکچری از جنس طلا، نقره، مرمر و… برای قطع و وصل جریان آب استفاده می‌کردند.

اما چرا ما در فارسی از کلمه “شیر” برای این وسیله استفاده می‌کنیم؟ علت این است که در گذشته‌های دور روی محل خروج آب اغلب سر یک شیر را حکاکی می‌کردند. علاوه بر این در نخستین شیرهای آب مدرنی که به ایران وارد شد به جای اهرم باز و بسته کردن نقش شیر وجود داشت. همین موضوع باعث شده تا ما امروزه هم چنین وسایلی را شیر بنامیم.

 

انواع شیرآلات لوکس

پیش از خرید شیرالات لازم است انواع شیرآلات لوکس را به درستی بشناسید تا بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. ساده‌ترین نوع شیر فقط یک اهرم ساده برای کنترل فشار آب دارد. این شیرها عمدتا در فضای باز بکار می‌روند.

شیرهای مخلوط از سال ۱۹۷۳ به بازار آمدند. تا قبل از آن آب گرم و سرد دو لوله و شیر جدا داشتند. در این سال شخصی به نام الموین دستانش را با آب داغ سوزاند و به این فکر افتاد کاری کند که آب پیش از خروج از لوله ولرم شود. به این ترتیب شیرهای مخلوط متولد شدند.

شیرهای مخلوط یا واشر دار هستند یا بدون واشر. شیرهای واشردار همان شیر آب‌هایی هستند که همه ما از قدیم می‌شناسیم. هرچند تسلط شما برای تنظیم درجه حرارت آب در این شیرها بیشتر است، ولی مشکلاتی از جمله زود خراب شدن واشرها، مشکل چکه کردن و هدر رفت آب بیشتر را هم به همراه دارند.

شیرهای بدون واشر خود به سه گروه تقسیم می‌شوند:

شیرآلات لوکس توپی

این نوع شیرها را تک اهرمی هم می‌گویند. اهرم شیر دور یک کلاهک توپی شکل نصب می‌شود و می‌چرخند. استفاده از این شیرها در آشپزخانه باعث می‌شود کارها راحت‌تر انجام شوند.

شیرآلات لوکس دیسکی

دیسکی‌ها نسل جدید شیرآلات لاکچری خانگی را تشکیل می‌دهند. علاوه بر تنوع در طرح و زیبایی این شیرها عمر مفید بالایی دارند و کیفیت آن‌ها بسیار چشمگیر است.

شیرآلات لوکس کارتریجی

این نمونه برعکس دو مورد قبل دو اهرمی هستند. ظاهری شبیه به شیرهای واشری دارند ولی وقتی با آن‌ها کار کنید متوجه می‌شوید تنها با یک تکان باز و بسته می‌شوند.

 

ست شیرآلات لاکچری چیست؟

اگر به دنبال خرید یا تعویض شیرهای خانه خود رفته باشید، حتما اسم ست شیرآلات به گوشتان خورده است. این ست شامل چهار قطعه شیر سرویس بهداشتی، حمام، روشویی و ظرفشویی است. توجه داشته باشید اگر به هر دلیلی باید بیش از یک نمونه از محصولات ذکر شده را داشته باشید، می‌توانید آن را به صورت جداگانه خریداری کنید. نکته دیگر اینکه هیچ کدام از ست‌ها شامل شلنگ توالت و علم دوش نمی‌باشند. پس این دو مورد را هم باید جداگانه تهیه کنید.

 

نکات مهم پیش از خرید شیرآلات لاکچری

شیرآلات روشویی و سینک معمولا به صورت ایستاده نصب می‌شوند، در حالی که شیرهای سرویس بهداشتی و حمام دیواری هستند. کمتر پیش می‌آید کسی بخواهد برای سینک خود از شیر دیواری استفاده کند، اما اگر می‌خواهید فضای سینگ خالی و تمیز کردن آن ساده‌تر باشد بهتر است به سراغ شیرهای دیواری بروید.

به تعداد سوراخ‌های موجود برای نصب شیر دقت کنید. شیرهای تک دستگیره معمولا فقط به یک سوراخ نیاز دارند. اما دو دستگیره‌ها به دو و گاهی سه سوراخ نیاز خواهند داشت. اگر تعداد سوراخ‌های سینک شما زیاد باشد می‌توانید با پانل‌های پوشاننده به سادگی جای سوراخ اضافی را بپوشانید. اما اگر تعداد سوراخ‌ها کم بود برای ایجاد آن حتما از یک متخصص کمک بگیرید؛ اگر روشویی شما سنگی یا چینی باشد ممکن است بخاطر دریل کاری بد بشکند.

موقع انتخاب بهتر است میزان فضایی که در اختیار دارید را هم مد نظر قرار دهید. شیرهای تک اهرمی برای فضاهای کوچک مناسب‌تر هستند. اما درمورد شیر ظرفشویی باید به فاصله میان کابینت‌ها، تعداد لگن‌های سینک، عمق سینک، ارتفاع شیر و قوس آن هم دقت کنید.

جنس شیر هم نقش مهمی در طول عمر آن و سلامت شما دارد. تمام قسمت‌های فلزی بکار رفته در ساخت شیرآلات باید از آلیاژبرنج باشد و نباید بیش از دو و نیم درصد سرب داشته باشد. بهتر است برای اطمینان بیشتر شیرها را از برندهای معتبر خریداری کنید. جنس روکش به کار رفته در بیشتر شیرآلات برنج، برنز، مس و استیل است. از بین تمام این روکش‌ها استیل استنلس اصل از همه بهتر است چرا که هم مقاومت بیشتری دارد و هم کمتر لکه‌های آب را نشان می‌دهد.

 

چرا شیرآلات لاکچری و لوکس بخریم؟

این قبیل شیرها نه تنها زیبایی چشمگیری دارند و می‌توانند سلیقه خاص شما را تامین کنند، بلکه اغلب از مواد مرغوب و مقاوم، با کیفیت بالا ساخته می‌شوند.

همانطور که می‌دانید ترکیب‌بندی درست و ایجاد هارمونی مناسب میان اجزا یکی از اساسی‌ترین شروط در لوکس و شیک دیده شدن هر فضا است. هرچقدر هم که شیرهای بکار رفته در منزل شما زیبا باشند، اگر هماهنگی لازم را با سبک طراحی داخلی خانه نداشته باشند مثل یک وصله ناجور بنظر خواهند رسید. از این جهت بهتر است ابتدا درباره سبک طراحی داخلی منزل خود تصمیم بگیرید. در ادامه پیشنهاداتی برای انتخاب شیرالات لوکس برای هر سبک طراحی داخلی به شما ارائه خواهیم کرد.

اگر سبک طراحی داخلی منزل شما مدرن است بهتر است به سراغ شیرهای فلت بروید که زوایایی صاف و زیبا دارند و بیشتر به شکل مکعب نزدیک هستند. اگر فضای روشویی مدرن شما سنگی است شیری با روکش نیکل رنگ شده می‌تواند انتخاب مناسبی باشد که هم مقاوم است و هم به سادگی لک نمی‌شود.

اگر سبک‌های کلاسیک را بیشتر می‌پسندید، شیرآلات لاکچری پیچی می‌توانند برای شما راه گشا باشند. این سبک شیرها در فضایی مناسب می‌توانند حسی از نوستالژی را نیز القا نمایند. برای لاکچری پسندها شیرآلات اهرمی با رنگ طلایی و رزگلد مناسب خواهد بود. اما اگر می‌خواهید انتخابی متفاوت‌تر داشته باشید شیرهای مشکی با نوارهای طلایی را هم گوشه ذهنتان نگهدارید.

افرادی که خانه‌های مینیمال دارند طبیعتا به سراغ شیرآلاتی با ظاهری ساده‌تر می‌روند. شیرهایی با رنگ سفید یا مشکی مات می‌تواند توجه اشخاصی با چنین سلیقه‌ای را جلب کند. بسیاری از برندهای معروف تولید شیرآلات، علاوه بر تولید شیرهایی با رنگ‌های معمول، شیرآلاتی به رنگ‌های خاص قرمز، آبی، سبز، زرد و… را نیز به لیست محصولات خود اضافه کرده‌اند. این شیرها می‌توانند توجه کسانی را که زندگی در فضایی رنگین‌تر را می‌پسندند تامین کنند.

 

شیرآلات لوکس ایرانی

توصیه می‌شود برای اطمینان خاطر بیشتر شیرآلات لاکچری خود را از مراکز و برندهای معتبر تهیه کنید. گفتن این مطلب که برای این منظور بهتر است به سراغ برندهای خارجی بروید یا ایرانی چندان ساده نیست. تعدادی از برندهای معروف خارجی برای کاهش هزینه‌ها محصولات خود را از طریق شرکت‌های چینی تحت لیسانس به بازار عرضه می‌کنند. این درحالی است که بسیاری از تولید کنندگان داخلی تولیداتی با استانداردهای کیفی بهترین برندهای بین‌المللی عرضه می‌کنند.

در ادامه به معرفی چهار نمونه از بهترین تولید کنندگان شیرالات لوکس ایرانی خواهیم پرداخت.

کی دبلیو سی ایران

این شرکت تنها نماینده رسمی KWC سوئیس در خاورمیانه است. کی دبلیو سی ایران با شعار مشتری مداری همیشه سعی کرده است نه تنها محصولاتی با کیفیت تولید کند بلکه با ارائه طرح‌های نو و خلاقانه از پیشگامان تولید شیرآلات لاکچری محسوب می‌شود. در میان شیرآلات کی دبلیو سی این مجموعه ست شیرآلاتی چون ورونا و زئوس جذابیت بی‌نظیری برای خریداران مشکل پسند دارند. یکی دیگر از تولیدات جذاب کی دبلیو سی شیرآلات رنگی آن‌های است که طیف وسیعی از رنگ‌های الهام بخش را پوشش می‌دهد.

شودر

شرکت شودر با استفاده از طراحی آلمانی و توان تولید داخلی شیرآلاتی جذاب و زیبا را به بازارهای ایران عرضه کرده است. شودر همیشه به جزئیات دقت می‌کند چون جزئیات در طراحی بسیار مهم است. همین اصل باعث شده است بتوانند شیرالات لوکس با طراحی بسیار خاص و زیبا تولید کنند که رسوب کمتری بگیرد. از مدل‌های بسیار لوکس شیرآلات شودر می‌توان به طرح تیفانی اشاره کرد که از دلرباترین نمونه‌های موجود در بازار است. طرح باروک شودر هم می‌تواند سلیقه نوستالژی پسندان را به خوبی تامین کند.

قهرمان

شیرآلات قهرمان نامی آشنا در میان خانواده‌های ایرانی است. این برند با سابقه در طول سالیان با تولید محصولاتی با کیفیت بین‌المللی توانسته است رضایت مشتریان دائمی و وفادار خود را جلب کند و همیشه حرفی خوب برای گفتن در بازارهای مهم داشته باشد.

ست ارس این برند نه تنها طراحی بسیار زیبایی دارد بلکه با داشتن شیر ظرفشویی فنر دار می‌تواند بهترین گزینه برای ظرفشویی‌های بزرگ و چند لگنی محسوب شود. سری فلت صدف قهرمان هم از آن تولیدات جذابی است که هم برای خانه‌های مدرن وهم برای طراحی داخلی مینیمال بهترین انتخاب خواهد بود.

راسان

شرکت راسان هم با فهرست بلند بالای محصولات خود می‌تواند نظر هر کسی را تامین کند. فارغ از این که چه سلیقه‌ای داشته باشید با مراجعه به شیرآلات راسان دست خالی باز نخواهید گشت. کیفیت بالا و استفاده از مواد اولیه مرغوب از دیگر ویژگی‌های راسان است که باعث می‌شود آن را دوست داشته باشید.

شیر راسان مدل پریمو از آن دست طراحی‌هایی است که اساسا برای لوکس بودن تولید شده است و می‌توان آن را نمونه بارز شیرآلات لاکچری نامید. مدل هیپو این مجموعه هم از دست کارهایی است که می‌تواند بخوبی سلیقه افراد خاص پسند را تامین کند.

 

قیمت شیرآلات لوکس و لاکچری

از نام شیرآلات لوکس و لاکچری اینطور بر می‌آید که قیمت آنها بیشتر از نمونه های معمولی است. دقیقا همینطور است؛ شیرآلات لوکس معمولا ظاهری متفاوت و جذاب دارند که همین ظاهر جذاب باعث تمایز آنها نسب به دیگر شیرآلات می‌شود. رنگ های مجذوب کننده مانند طلایی، رزگلد، مشکی و سفید به صورت مات و براق، جذابیت این شیرآلات را دوچندان می‌کند. قیمت شیرآلات لوکس و لاکچری به همین دلیل است که بالاتر از مدل های معمولی است.

همچنین در شیرآلات لاکچری از مواد اولیه مرغوب استفاده می‌شود که همین عامل نیز تا حدودی در قیمت شیرآلات لوکس تاثیرگذار است. قیمت شیرآلات لوکس و لاکچری برندهای مختلف معمولا با یکدیگر تفاوت زیادی ندارند.

 

شیرآلات لوکس و لاکچری از کجا بخریم؟

برای داشتن یک فضای لوکس و لاکچری باید به تمام جزئیات دقت کنید. این که صرفا شیرالات لوکس خریده باشید، به خودی خود باعث نمی‌شود فضای مورد نظر شما زیبا دیده شود. پس پیش از خرید شیرآلات لاکچری، به هماهنگی کامل شیرها با طراحی داخلی خانه دقت کنید. به خاطر داشته باشید لوکس بودن مفهومی انتزاعی است که می‌تواند در هر سبکی تعریف شود و لازمه آن رسیدن به ترکیب‌بندی صحیح است.

نکته بسیار مهم در مورد شیرآلات لاکچری این است که از کجا باید این شیرآلات را خریداری کنیم. همانطور که توضیح داده شد، معمولا شیرآلات لوکس با توجه به طراحی خاص و کیفیت عالی، قیمت بالاتری نیز دارند. به همین دلیل خرید شیرآلات لوکس باید از نمایندگی ها و فروشگاه های مورد اعتماد و معتبر صورت گیرد تا خیال افراد از بابت خرید محصول با کیفیت آسوده باشد.