مطالب و نکات آموزشی

وال هنگ چیست؟

وجود فضاهای کوچک یا حتی ایجاد فضای بیشتر در سرویس‌های بهداشتی امروزی یکی از دغدغه‌های سازندگان و ساکنان منازل است. علاوه بر این، اهمیت استایل و دکور داخلی آن‌ها هم روزبه‌روز در حال افزایش می‌باشد. همه این موارد باعث شده‌اند که محصولاتی به نام وال هنگ وارد عرصه حمام و دستشویی شوند.

اما دقیقاً وال هنگ چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ این موضوع سبب شد تا در یک مقاله کامل با عنوان وال هنگ چیست، به طور کامل به وال هنگ و نکات مربوط به آن بپردازیم.

 

وال هنگ چیست؟

وال هنگ (Wall Hung) یا توالت دیواری نوعی توالت فرنگی محسوب می‌شود که برعکس مدل‌های قدیمی که روی زمین نصب می‌شدند، درون دیوار نصب و قرارگرفته می‌شود. استراکچر وال هنگ یا ساختار آن باعث شده است که توجه خیلی از افراد باسلیقه را به خود جلب کند و البته از مزایای مهمی بهره‌مند شود.

تجهیزاتی که در درون دیوار نصب می‌شوند مثل شیرآلات توکار و توالت دیواری روزانه طرفداران بیشتری جذب می‌کنند و در حال جایگزینی نمونه‌های قدیمی هستند. طراحی زیبا و مینیمال و صرفه‌جویی حداکثری در فضا از مهم‌ترین مسائلی هستند که با این توالت‌های وال هنگ می‌توان تجربه کرد.

بعضی از مردم تصور می‌کنند که قیمت توالت دیواری در مقایسه با توالت فرنگی به دلیل داشتن مزایای مهم و طراحی جذاب‌تر باید دارای تعرفه بالاتری باشد در حالی که این موضوع صحیح نیست. انواع وال هنگ از قیمتی مشابه یا حتی گاهی ارزان‌تر از توالت فرنگی برخوردار می‌باشند.

البته همه چیز درباره این توالت‌های جدید و کاربردی مشروط به برند و مدل آن است. به همین دلیل در ادامه به بررسی جزئیات بیشتر و معرفی ۳ مورد از بهترین برند وال هنگ خواهیم پرداخت.

 

مزایای وال هنگ چیست؟

 

طراحی و ساخت توالت وال هنگ به‌گونه‌ای بوده است که اشخاص گوناگون در سنین مختلف توانسته‌اند مزایای آن را تجربه کنند. این مزایا شامل موضوعاتی هستند که همه افراد با خرید وال هنگ می‌توانند متوجه آن‌ها شوند. برای مثال انواع آن به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که هیچ تماسی با زمین ندارند و به سرویس‌های بهداشتی شامل حمام و دستشویی جلوه‌ای تازه می‌بخشند.

در واقع مزایای وال هنگ مواردی هستند که ثابت می‌کنند خرید آن مناسب است و ارزشش را دارد. اصلی‌ترین منافع این انتخاب چنین مواردی را پوشش داده‌اند:

  • اشغال کمترین فضای ممکن

اولین مزیت واضحی که با نصب وال هنگ می‌توان مشاهده و تجربه کرد، ایجاد فضای بیشتر در سرویس‌های بهداشتی است. درست برعکس اکثر نمونه‌های توالت فرنگی قدیمی که فضای زیادی را اشغال می‌کردند، توالت فرنگی دیواری با طراحی منحصر به فرد کمترین فضا را اشغال می‌کند.

به عبارتی قرار گرفتن اکثر اتصالات وال هنگ یا توالت توکار در درون دیوار باعث اشغال فضای کمتری شده و به‌طبع ظاهر بهتری را هم به وجود آورده است. به این ترتیب حتی افراد با داشتن توالت یا حمام‌های کوچک به نگرانی در خصوص جای دادن توالت فرنگی نیازی نخواهند داشت.

  • طراحی جدید و چشمگیر

خصوصیتی که در اکثر مدل‌های توالت وال هنگ کاملاً نمایان است، طراحی خاص و ویژه آن‌ها می‌باشد. این طراحی باعث می‌شود که بتوان آن‌ها را در هر دو حالت سرویس‌های بهداشتی با طرح سنتی و طرح مدرن استفاده نمود. همچنین شرایطی نظیر درون دیوار قرار گرفتن اکثر اجزا از جمله فلاش تانک توکار، به یک ظاهر مرتب و منظم منتهی شده است.

  • نیاز نداشتن به مخزن آب خیلی بزرگ

در اکثر مدل‌های توالت دیواری در مقایسه با توالت فرنگی‌های قدیمی آب مصرفی مورد نیاز به میزان قابل توجهی کمتر است و به‌طبع به مخزن آب خیلی بزرگی احتیاج نخواهد بود. پس در نتیجه از زاویه‌ای دیگر این مزیت می‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف آب هم منجر شود و کمک بزرگی در کاهش میزان مصرف در خانه باشد.

  • قیمت مقرون به صرفه

همان‌طور که اشاره کردیم اغلب نمونه‌های قابل‌اعتماد و شناخته‌شده توالت دیواری از برندهای معتبر دارای قیمتی مناسب و مقرون به صرفه هستند. حتی در مقایسه با انواع توالت فرنگی معمولی در قیمت آن‌ها اختلاف چندانی مشاهده نمی‌شود. پس عموماً برای خرید انواع وال هنگ در خصوص هزینه و تعرفه‌ها نگرانی وجود نخواهد داشت.

  • نظافت آسان‌تر در مقایسه با توالت فرنگی

موضوعات مختلفی در ساختار وال هنگ باعث شده‌اند که نظافت آن در مقایسه با توالت فرنگی‌های قدیمی آسان‌تر انجام شود. برای مثال عدم تماس این توالت با زمین به نظافت آسان سطح زیرین منتهی شده است. همچنین داخل دیوار قرار گرفتن اکثر اتصالات زحمت تمیز کردن آن‌ها را به طور کلی از بین برده است.

  • دارای قابلیت تخلیه قوی

وال هنگ یا توالت دیواری با مدل دارای تخلیه واش داون (Wash Down) از نمونه‌هایی با تخلیه قوی محسوب می‌شوند. در ضمن میزان شدت پاشیدن آب در این تخلیه بالا است و به‌طبع نظافت و تمیزی بیشتری را ارائه خواهد کرد.

  • دارای قابلیت عدم گرفتگی

جایگزین شدن سیستم تخلیه سیفون با سیستم تخلیه واش داون باعث می‌شود که امکان مشکلاتی مثل گرفتگی در توالت وال هنگ به حداقل برسد.

البته این موارد تنها گوشه‌ای از مزایای مهم توالت دیواری هستند و بقیه آن‌ها را می‌توان با خرید و استفاده طولانی مدت از این محصول باکیفیت به‌راحتی تجربه کرد.

 

بهترین برند وال هنگ

 

انواع وال هنگ توسط برندهای مختلف ایرانی و خارجی تولید شده‌اند و هر یک کیفیت، تنوع، رنج قیمت و طراحی خاص خود را شامل می‌شوند. اما در مجموع می‌توان ۳ مورد را به عنوان بهترین برندهای وال هنگ ایرانی در نظر گرفت که شامل برند چینی کرد، گلسار و مروارید می‌باشند.

  1. وال هنگ چینی کرد

یکی از بهترین‌های توالت فرنگی وال هنگ با قیمتی مناسب برای عموم افراد وال هنگ چینی کرد عنوان دارد. انواع محصولات برند چینی کرد از متریال بهداشتی و با درجه کیفی بالا ساخته می‌شوند. البته اکثر مدل‌های توالت فرنگی چینی کرد آن در ۲ درجه کیفی متفاوت به بازار عرضه شده‌اند تا شما به دلخواه هر یک را انتخاب کنید.

همچنین از محبوب‌ترین نمونه‌های این برند شامل نمونه‌های وال هنگ چینی کرد مدل کانسپت، مدل آرتا و مدل دافنه می‌باشند که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های قابل‌توجهی هستند. دیگر خصوصیات اصلی این برند در چنین موارد مهمی خلاصه می‌شوند:

  • درب‌های وال هنگ چینی کرد مدل کانسپت، آرتا و دافنه از نوع درب آرام‌بند هستند. این نوع درب دارای مکانیزم هیدرولیک است تا با فنرهای خاص خود از بسته شدن ناگهانی درب و ایجاد سروصدای زیاد جلوگیری کند.
  • سیستم تخلیه وال هنگ برند چینی کرد به‌صورت ریزشی است و آب را از بالای لبه‌های توالت فرنگی به سمت پایین روانه می‌کند.
  • طراحی ظاهری توالت دیواری این سازنده ساده اما مدرن است که می‌توان آن‌ها را در انواع مختلف سرویس‌های بهداشتی یا حتی سرویس‌های عمومی به کار برد.
  • محصولات این برند بر مبنای راحتی در استفاده برای عموم افراد تولید و به بازار عرضه شده‌اند.
  1.  وال هنگ گلسار

برای اغلب افرادی که به دنبال یک وال هنگ ارزان اما دارنده کیفیتی مرغوب می‌گردند، انواع مدل‌های وال هنگ گلسار بهترین گزینه به حساب می‌آیند. محصولات این برند علاوه بر قرار گرفتن در میان مدل‌های محبوب، از پرفروش‌ترین توالت‌های دیواری هم به شمار می‌آیند و همه این مسائل به دلیل ویژگی‌های مهم آن‌ها است.

از ممتازترین نمونه‌های توالت فرنگی گلسار از نوع وال هنگ می‌توان به وال هنگ گلسار مدل هلیا، مدل پارمیس و مدل کلین اشاره کرد که هر یک طراحی ظاهری لوکس و ابعاد مخصوص به خود را شامل می‌شوند. همچنین از دیگر ویژگی‌های محصولات این برند چنین موارد مهمی شایان ذکر هستند:

  • آب مصرفی انواع محصولات گلسار برای تخلیه به میزان کم و چیزی در حدود ۶ لیتر در هر بار تخلیه می‌باشد.
  • اکثر توالت‌های دیواری برند گلسار دارای دو درجه کیفی هستند و به‌طبع امکان انتخاب کیفیت مورد نظر از میان آن‌ها وجود خواهد داشت.
  • اکثر نمونه‌های توالت فرنگی این برند به‌صورت یک تکه هستند، به این معنا که مخزن و کاسه به یکدیگر متصل می‌باشند. در نتیجه در ساختار آن‌ها درز و گوشه وجود نخواهد داشت و به این ترتیب تمیز کردن آسان‌تر انجام خواهد شد.
  • همچنین درب‌های توالت فرنگی دیواری گلسار از نوع آرام‌بند هستند.
  1. وال هنگ مروارید

یکی از برترین تولیدکنندگان که اکثر تولیدات آن در رده محصولاتی با بالاترین درجه کیفی قرار می‌گیرند، برند ایرانی مروارید است. انواع وال هنگ این برند از مدل‌های لوکس و جذاب هستند که می‌توان آن‌ها را در سرویس‌های بهداشتی با طرح مدرن یا حتی سنتی به کار برد.

برند مروارید با داشتن بیش از سی سال سابقه انواعی از توالت فرنگی‌های یک تکه، دو تکه و وال هنگ را با متریالی مرغوب تولید و عرضه داشته است. این شرکت تولیدکننده بهداشتی هم مانند بقیه برندها اکثر مدل‌های توالت دیواری خود را در ۲ درجه کیفی متفاوت طراحی کرده است تا اشخاص گوناگون با سلایق مختلف کیفیت مورد نظر را انتخاب نمایند. همچنین از مشخصات بارز توالت های فرنگی مروارید می‌توان به عوامل زیر اشاره کرد:

  • سیستم تخلیه اغلب محصولات برند مروارید از مدل تخلیه واش داون هستند که با فشار آب زیاد هیچ گونه لکه‌ای باقی نمی‌گذارند.
  • درب‌های محصولات این شرکت معتبر هم از مدل آرام‌بند می‌باشند که باعث می‌شود بدون ایجاد صدای زیاد بسته شوند.
  • اکثر توالت‌های دیواری این برند دارای نازل تخلیه‌ای دکمه‌ای هستند و به‌راحتی با فشار دکمه تخلیه را انجام می‌دهند.
  • نمونه‌های وال هنگ مروارید با لعاب مرغوبی ساخته شده‌اند که مزایایی مثل عدم گرفتن بوی نامطبوع، مقاومت در برابر شوینده‌های غیر اسیدی، شفافیت و درصد جذب پایین را به همراه می‌آورند.

البته شایان ذکر است که هر یک از این فاکتورها به‌صورت کلی در نظر گرفته شده‌اند و محصولات مختلف بهترین برندهای وال هنگ ایرانی دارای ویژگی‌های بیشتری هم خواهند بود. همچنین اگرچه بعضی از افراد تصور می‌کنند که وال هنگ خارجی نسبت به نمونه‌های ایرانی از کیفیت بهتری برخوردار است اما مدل‌های مشابه ایرانی نه‌تنها قیمت مناسب‌تری دارند بلکه متناسب با خانه‌ها و نیاز خانواده ایرانی طراحی شده‌اند.

اگر علاقه مند به آشنایی با بهترین برندهای خارجی تولید کننده وال هنگ هستید، بدانید که ۳ برند Kohler ،American Standard و Swiss Madison در حال حاضر محبوب‌ترین و بهترین وال هنگ خارجی محسوب می‌شوند.

 

استراکچر وال هنگ به چه صورت است؟

استراکچر وال هنگ یک فلاش تانک است که در درون دیوار قرار می‌گیرد و پس از نصب قابل رؤیت نخواهد بود. طراحی و تولید این قطعه عموماً همراه با نوعی از پروفیل‌های فلزی است که در مجموع خود توالت دیواری یا وال هنگ و وزن شخص را با یکدیگر به‌خوبی حفظ می‌کند.

این نوع استراکچر وال هنگ باعث می‌شود که مقاومت و استقامت بیشتری در مقایسه با مدل‌های توالت فرنگی قدیمی برای ارائه داشته باشد. به عبارتی دیگر ساختار ویژه این توالت و توکار قرار گرفتن اجزای آن باعث می‌شود که کل دیوار قابلیت نگه داشتن آن را داشته باشد. در حالی که توالت فرنگی‌های سنتی تنها بر پایه و روی زمین قرار می‌گرفتند.

البته باید داشت که این نوع استراکچر که در درون دیوار قرار می‌گیرد، نیازمند دسترسی به فضای کافی و مورد نیاز در داخل است. پس به این ترتیب امکان دارد به دلیل مشکلاتی مثل کمبود فضا در داخل دیوار یا ضخامت ناکافی برای نگه داشتن آن، این محصول برای همه خانه‌ها و منازل قابل اعمال نباشد.

 

توالت وال هنگ برای چه افرادی مناسب است؟

ساختار استاندارد و راحت توالت وال هنگ باعث شده است که عموم افراد بتوانند به‌آسانی از آن بهره ببرند و استفاده مفید داشته باشند. پس این توالت دیواری برای تمام اعضای خانواده در منزل مناسب خواهد بود. همچنین برای کاربرد در سرویس‌های بهداشتی اماکن عمومی مثل مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و دیگر محیط‌های کاری قابل استفاده خواهد بود.

در ضمن با انتخاب این توالت دیواری برای مکان‌هایی مثل هتل‌ها جلوه‌ای لوکس و مدرن به وجود خواهد آمد. البته تمامی این مصارف مشروط به امکان نصب، فضای کافی و نوع ضخامت دیوار سرویس‌های بهداشتی اماکن است.

 

توالت دیواری چه وزنی را می‌تواند نگه دارد؟

اکثر نمونه‌های وال هنگ به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا حدود وزن ۲۰۰ کیلوگرم را بدون مشکل نگه می‌دارند. حتی در بعضی از مدل‌های خاص دیده می‌شود که این وزن به حدود ۴۰۰ کیلوگرم هم می‌رسد. البته باید توجه داشت که این تحمل وزن در حالت صحیح نشستن انسان است و نباید سعی کرد با رفتارهای نادرست مثل گذاشتن وسایل سنگین روی آن، سرپا ایستادن و غیره این تحمل وزن را مورد امتحان قرار داد.

در نتیجه مشخص می‌شود که همه افراد خانواده با وزن مختلف امکان استفاده از توالت وال هنگ را بدون نگرانی خواهند داشت. ضمناً لازم به ذکر است که تمامی این عوامل تا حدود بسیاری به کیفیت ساخت و استاندارد بودن محصول مورد نظر وابسته می‌باشد.

 

نصب توالت فرنگی وال هنگ (دیواری)

نصب اصولی و صحیح توالت فرنگی وال هنگ نیازمند انجام اقداماتی است که تنها افراد متخصص و باتجربه از عهده آن بر خواهند آمد. به عبارتی دیگر قرار دادن تجهیزات مربوطه در درون دیوار و اعمال درست هر یک از آن‌ها نیازمند تجارب کافی است. از طرفی دیگر گاهی به دلیل احتیاج به اجرای کارهای مخصوص برای اعمال محصول در سرویس بهداشتی، این نصب تا حدودی دشوار انجام می‌شود.

اگرچه در بعضی نمونه‌های این توالت امکان انجام تعمیرات تا حدودی سخت می‌شود اما اکثر مدل‌های باکیفیت به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که نسبت به نمونه‌های قدیمی کمتر نیازمند به تعمیر می‌شوند. پس در نتیجه برای جلوگیری از هر یک از این دردسرها و مشکلات از جمله درجه کیفی پایین، بهترین راه حل مراجعه به یک فروشگاه قابل‌اعتماد و خرید وال هنگ باکیفیت از بهترین برندهای ایرانی است.

 

نکته پایانی خرید وال هنگ

در نهایت نکات مطرح‌شده و شواهد گواه بر این دارند که خرید وال هنگ یک انتخاب به صرفه خواهد بود و اصطلاحاً ارزشش را دارد. البته همان‌طور که اشاره کردیم همه مسائل تا اندازه بسیاری به نوع، جنس، کیفیت کلی، برند و انتخاب شما بستگی خواهد داشت. پس سعی کنید در این انتخاب نهایت دقت را به کار بگیرید تا در طولانی مدت از آن رضایت کامل داشته باشید.