مطالب و نکات آموزشی

مهمترین نکات برای انتخاب شیرآلات آشپزخانه

مهمترین نکات برای انتخاب شیرآلات آشپزخانه

قسمت سینک و شیر آب یکی از پرکاربردترین قسمت ها در هر آشپزخانه ای است و اغلب به عنوان نقطه کانونی طراحی منزل در نظر گرفته می شود. ارتقاء شیر آشپزخانه یک راه آسان و مقرون به صرفه است تا آشپزخانه شما رنگ و بویی تازه به خود بگیرد. یک شیر آب جدید ظاهر کل فضا را تغییر می دهد بنابراین یک انتخاب هوشمندانه می‌تواند بسیار در ظاهر منزل شما موثر باشد.

نکات هوشمندانه هنگام انتخاب شیر آب

جای تعجب نیست که شیر آشپزخانه یکی از پرکاربردترین اقلام درخانه است، اما آنچه ممکن است در جریان آن نباشید این است که چقدر ساده می‌توان ظاهر آن را نو نوار کرد. گزینه های بسیار بیشتری غیر از انتخاب دستگیره های راحت برای خطوط آب گرم و سرد وجود دارد. قبل از خرید، داشتن یک دید نسبت به اینکه می خواهید نتیجه نهایی چگونه باشد، می‌تواند کمک کننده باشد.

ایده خوبی است که هنگام انتخاب شیرآلات جدید، سبک‌ها، جنس و ویژگی‌های مختلفی را که در دسترس هستند، بررسی کنید. سبک‌ها و رنگ‌هایی را که می‌خواهید در آشپزخانه‌تان مورد استفاده قرار دهید و همچنین اندازه سینک را برای مقایسه در هنگام انتخاب شیرآلات جدید در نظر بگیرید. طراحی مناسب برای سال ها باعث می‌شود تا آشپزخانه شما عالی به نظر برسد و خانه شما را بسیار زیبا و شکیل می‌کند. البته توجه داشته باشید که در کنار ظاهر زیبا، کارایی شیرآلات جدید شما هم بیسار اهمیت دارد زیرا باید تمام امکانات لازم را برای شما فراهم کند.

اندازه شیر آشپزخانه شما

متر را بردارید چون زمان آن رسیده که کمی حساب و کتاب و اندازه گیری انجام دهید. معمولاً یافتن شیرآبی که در فضای مجاز سینک کار می‌کند آسان‌تر از بازسازی آشپزخانه برای قرار دادن شیر آب است. مانند تمام پروژه‌های بهسازی خانه، انتخاب یک شیر آب جدید مستلزم برخی تصمیم‌گیری‌های آگاهانه در مورد محل قرارگیری است پس محدوده آبریز داخل سنک و پاشش آب در اطراف سینک را هم در نظر بگیرید.

این بدان معنی است که شما باید بدانید که سینک چقدر عریض و عمیق است: به خصوص در مقایسه با اندازه بشقاب ها، قابلمه ها و تابه هایی که قصد دارید در سینک بشویید.

هر شیرآبی که می‌خرید باید دارای یک آبریز به اندازه کافی بلند باشد و همچنین به اندازه کافی پایین باشد تا از پاشش بیش از حد که باعث خیس شدن بیرون سینک می‌شود جلوگیری شود. به عنوان مثال اگر به دنبال یک شیر آب نصب شده روی پایه هستید، باید درنظر بگیرید که چقدر فضای پشت سینک برای نصب شیر وجود دارد.
یک شیر آب دیواری باید با دهانه ای که از مرکز سینک امتداد دارد قرار داده شود که نیاز به در نظر گرفتن فضای بین لبه داخلی سینک و دیوار دارد.

برای پیگیری همه این ملاحظات، با محدود کردن انتخاب، اندازه‌های سینک را با اندازه شیرها مقایسه ‌کنید.

اندازه گیری های لازم

شما باید اندازه محل نصب را بدانید تا مطمئن شوید که عرض سینک و همچنین عمق و ارتفاع را در خود جای می دهد. این اندازه گیری همچنین در تعیین اندازه شیر آب و هر دامنه حرکتی که ممکن است نیاز داشته باشد مفید است.

کانتر پشت سینک و قطر سوراخ های از پیش سوراخ شده و فاصله بین مراکز آنها را اندازه بگیرید. ابعاد سوراخ این امکان را به شما می‌دهد که قبل از خرید شیر، اندازه شیر آب را تعیین کنید.

فاصله بین دیوار و لبه سینک را اندازه بگیرید. این هم برای نصب و هم برای استفاده از شیرآلات مهم است زیرا باید مطمئن شوید که فضای کافی بین دیوار و شیر وجود دارد تا دسته‌ها یا اهرم‌های شیر به طور کامل حرکت کنند.

گزینه های شیرآلات آشپزخانه

همانطور که برای یک شیر آشپزخانه جدید جستجو می کنید، تعدادی گزینه دیگر برای انتخاب خواهید دید که بر سبک کلی و عملکرد شیر در خانه شما تأثیر می گذارد. ایده خوبی است که قبل از انتخاب، تنظیمات اولیه را درک کنید، از اطلاعات محصول آگاه باشید و مطمئن شوید که دقیقاً ویژگی های مورد نظر شما را دارد.

انواع نصب

دو نوع نصب شیر آب وجود دارد که می توان از بین آنها یکی را انتخاب کرد و تفاوت اصلی آنها در محل نصب آنهاست.

  • در نصب روی پیشخوان یا روی عرشه، شیرهای آشپزخانه را می توان روی پیشخوان یا لبه سینک نصب کرد. نصب روی عرشه سبک رایج تر است و به جلب توجه به سینک به عنوان یک عنصر طراحی در آشپزخانه شما کمک می کند. در این دسته بندی‌، بزرگترین تنوع شیرآلات را خواهید یافت، از پایه های تک سوراخ تا پایه های سه سوراخ، در انواع اندازه ها.
  • شیرهای آشپزخانه دیواری اغلب در مکان های تجاری یا صنعتی با سبکی منحصر به فرد و مدرن یافت می شوند. آشپزخانه‌های خانگی، اتاق‌های خشک‌شویی، گاراژها و گلخانه‌ها اغلب به شیرهای دیواری برای طراحی صرفه‌جویی در فضا متکی هستند. در آشپزخانه‌های کوچک‌تر با فضای محدود پیشخوان، شیرهای دیواری فضای پیشخوان را آزاد می‌گذارد و گزینه‌های طراحی متفاوتی را برای سینک و خطوط پروفیل لوله‌کشی منحصربه‌ فرد فراهم می‌کنند.

شیرآلات

سوپاپ ها جریان آب و دما را از شیرها تنظیم می کنند. آنها کنترل اصلی داخل بدنه شیر آب هستند که باعث می شود آب از دهانه و هواکش بریزد و به فرمان شما با چرخاندن دستگیره باز یا بسته شود. انواع مختلف شیرها متفاوت عمل می کنند، که قابلیت های طراحی را تغییر می دهد، و همچنین به این معنی است که آنها به انواع مختلف نگهداری در طولانی مدت نیاز دارند. نوع دریچه اغلب عملیات اصلی شیر آب را توصیف می کند و قسمت های متحرکی دارد که مانع از نشت آب می شوند. انواع زیادی وجود دارد، اما چهار مورد وجود دارد که بیشتر دیده می شود.

  • دریچه توپی: این نوع شیر توسط یک دسته که در نزدیکی پایه است، جریان آب و دمای آب را با چرخاندن کنترل می‌کند تا آب سرد و گرم در صورت نیاز مخلوط شوند.
  • شیر دیسکی: دستگیره شیر دیسکی سرامیکی می تواند برای کنترل جریان آب به بالا و پایین حرکت کند و برای کنترل مقدار گرم یا سرد آب از پهلو به پهلو حرکت کند.
  • شیر کارتریج: شیرهای کارتریج، دریچه‌های توخالی هستند که اغلب در شیرهای آب با دسته‌های تیغه‌ای یافت می‌شوند، زیرا برای کار کردن فقط به زاویه ۹۰ درجه نیاز دارند. کارتریج می چرخد تا مسیرآب به دهانه را مسدود کند. در شیر آب تک دسته ای، حرکت کارتریج به سمت بالا و پایین به آب اجازه جاری شدن می دهد و چرخاندن دسته از چپ به راست دما را کنترل می کند. هنگامی که اهرم‌های جداگانه وجود دارد، مانند سینک سه یا چهار سوراخ، دو اهرم جداگانه می توانند خطوط آب سرد و گرم را به طور جداگانه کنترل کنند تا در شیر مخلوط شوند. کارتریج ها را می توان بدون نیاز به تعویض کل شیر تعویض کرد.
  • شیر تراکمی: شیر تراکمی یا فشاری معمولاً در سبک های قدیمی تر یافت می شود. آنها شبیه شیر آب سنتی هستند، با دستگیره های ۳۶۰ درجه، پیچ و مهره. آب گرم و سرد توسط دسته‌های جداگانه مدیریت می‌شود و در مجموعه‌های قدیمی‌تر، می‌توان آن‌ها را به شیرهای مختلف نیز هدایت کرد. چرخاندن دستگیره ها باعث سفت یا شل شدن واشر داخلی می شود و این فشرده سازی باعث بسته شدن مسیر آب می شود. به دلیل نحوه ساخت آنها، یک شیر فشاری شکسته اغلب به جای چند قطعه داخلی نیاز به تعویض کل شیر آب دارد.

تعداد سوراخ های شیر آب

اگر سینک شما طرحی است که به صورت قطره‌ای، زیر سوار یا مزرعه‌ای طراحی شده است، احتمالاً مجموعه‌ای از سوراخ‌ها در عرشه برای شیر آب و سایر وسایل لوله‌کشی سوراخ شده یا از قبل سوراخ شده است. بسته به نوع شیری که انتخاب می‌کنید، خود شیر می‌تواند تا ۳ سوراخ را اشغال کند و سایر وسایل مانند دستگاه‌های صابون‌پاش را نیز می‌توان برای راحتی شما نصب کرد. اینکه یک سوراخ، دو یا حتی چهار سوراخ را در امتداد عرشه سینک انتخاب کنید، بستگی به نوع ظاهر یا سبکی شیری دارد که انتخاب می‌کنید.

ویژگی های شیر آشپزخانه

با شیر آشپزخانه کار زیادی نمی توان انجام داد؛ تمام هدف آن منبع آب است و آب یا باز است یا بسته.

شکل شیر آب از طرحی به طرح دیگر تغییر می کند؛ این کار با اصولی اولیه شروع شد، مانند اسپری جانبی و شیر آب کشویی. اکنون، شرکت‌هایی با فناوری نوین حتی به این فکر کرده‌اند که چرا وقتی که تکان دادن بشقاب زیر شیر آب می‌تواند شیر آب را از طریق سنسور باز کند، باید سطح را با انگشتان صابونی کثیف کنید؟ ایده‌ها و راه‌حل‌های آن‌ها سال به سال بهبود پیدا می‌کند.

  • اسپری جانبی: یکی از لوازم کلاسیک در سینک آشپزخانه، اسپری جانبی بود. شیر آب کوچکتر در انتهای یک شلنگ قابل گسترش قرار دارد و فشار مستقیم آب را دقیقاً در جایی که لازم است ارائه می دهد، چه برای تمیز کردن گلدان ها و تابه ها و شستشوی سینک چه برای آبیاری یک گیاه گلدانی.
  • شیر خروجی: شیر خروجی تمام راحتی اسپری جانبی را بدون اشغال فضای اضافی روی لبه سینک ارائه می دهد. شیلنگ به سمت پایین به سمت سینک یا با زاویه ای درست بالای آن امتداد می یابد، که یک مزیت جزئی در دسترسی اضافه می کند.

ویژگی‌های شیر الکترونیکی: اضافه شدن فناوری هوشمند در خانه‌های امروزی یکی دیگر از نشانه‌ّای پیشرفت فناوری و مکانیک کامپیوتری است که به آسان‌تر کردن کارهای روزمره کمک می‌کند. به لطف فناوری حسگر حرکتی که در بدنه شیر آب تعبیه شده است، می توان سینک آشپزخانه را با حرکت دست روشن و خاموش کرد.

از دیگر طرح‌ها می‌توان به قابلیت کنترل سینک از طریق صحبت کردن با آن، فعال‌سازی هندزفری با فعال‌سازی صوتی یک قدم جلوتر اشاره کرد. ویژگی های الکترونیکی امن و راحت هستند، اما ممکن است نیاز به نصب حرفه ای داشته باشند. سینک‌هایی با ویژگی‌های الکترونیکی باید با دسترسی به منبع تغذیه قابل اعتماد نصب شوند، بنابراین در طول برنامه‌های بازسازی آشپزخانه خود، قرار دادن آنها را در نظر داشته باشید.

سبک ظاهری

در نهایت، یکی از مهم ترین جزئیات در هنگام انتخاب یک شیر آب آشپزخانه، پرداخت رنگ و دوام شیر آب در سال های آینده است. از فولاد ضد زنگ، مسی، تا مشکی مدرن، روکش فلزی و رنگ‌های مختلفی برای هماهنگی با رنگ لوازم آشپزخانه شما یافت می‌شود.

روکش های جدیدتر به طور خاص برای مقاومت در برابر روغن، اثر انگشت و لکه طراحی شده اند و تمیز نگه داشتن آن را آسان تر می کنند و به سلامت خانواده شما کمک می کنند. همانطور که به نظر می رسد، ترکیب فلزات در دکوراسیون منزلتان نیز فکر بدی نیست، پس با سبکی که دوست دارید پیش بروید.

  • کروم در حال حاضر به دلیل تطبیق پذیری، یکی از محبوب ترین روکش هاست. بادوام است، پیدا کردن آن آسان است و به راحتی با لوازم جانبی و سایر وسایل مطابقت دارد.
  • روکش نیکل برس خورده بسیار بادوام است، روکش آن عمر طولانی تری دارد و در برابر سایش و خط و خش مقاوم است.
  • روکش های مسی حسی جسورانه و غنی به فضای شما می دهند.
  • اگر به دنبال تعادل خوبی از دوام و سبک هستید، فولاد ضد زنگ می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

در پایان، مطمئن شوید که یک شیر آب را انتخاب کنید که مطابق با سبک شما باشد. در حالی که برخی از روکش‌ها نسبت به سایرین دوام بیشتری دارند، در کل، اکثر روکش‌ها در آزمون فرسودگی روزمره مقاومت می‌کنند. بنابراین در اینجا واقعاً روی سبک تمرکز کنید و چیزی را پیدا کنید که با فضای شما مطابقت داشته باشد.