مطالب و نکات آموزشی

آرشیتکت ها و سازه ها

آرشیتکت ها و نقش آن ها در سازه های موفق

در این مطلب شما را با اِلِمان ‌های مهم طراحی داخلی بیشتر آشنا میکنیم و میفهمیم که معمار های موفق چگونه با استفاده از این اِلِمان‌ها طراحی رضایت بخشی را به ساختمان و سازه های شما القا میکنند.

استفاده از متریال های مختلف در ساختمان و نماهای داخلی، رنگ های مناسب با محیط، نورپردازی محیطی و دکوراتیو همه و همه نکاتی است که آرشیتکت باید هنگام کار به آن توجه ‌کند.

متریال در سازه ها

متریال در معماری به منزله‌ی لباس برای انسان هاست. همانگونه که هر شخصی مناسب با فرهنگش لباسی برای خود انتخاب میکند معمار نیزباید پوشش های مناسبی را برای محیط انتخاب کند. بسته به پروژه میتوان از متریال هایی با جنس چوب ، سنگ ، شیشه ، استیل و یا هر جنس دیگری استفاده کرد. در عکس زیر نمونه ای از طراحی با استفاده از متریال های مختلف رو میبینید:

همانطور که میبینید سنگ و کفپوش هایی با رنگ خنثی و نمای چوبی دیواره ها که محیط را گرم تر کرده ترکیب جذابی از انتخاب متریال های مختلف را بوجود آورده است.

تاثیر رنگ و نور بر سازه

رنگ یعنی تم اصلی و به منزله‌ی روح یک محیط می‌باشد. چشم ما مدام در حال نظاره کردن به محیط است و حس را به ذهن منتقل می‌کند. گاهی صحبت ما در محیط خانه می‌باشد که باید رنگ های ملایم و توام با آرامش را انتخاب کرد و گاهی صحبت از یک محیط پر هیجان مثل شهربازی بوده که باید رنگ های پر تحرک را مد نظر قرار داد. یک معمار هیچگاه از ترکیب رنگ وسایل و محیط اطراف آن غفلت نمی‌کند.

حتی اینکه از یک رنگ یا چند رنگ هم  در معماری استفاده کنید فرقی نمیکند مهم این است که حس خوبی از محیط طراحی شده به ذهن شما منتقل شود.

نورپردازی برگ برنده در هر سازه ای

نور در طراحی یعنی وجود یک دنیا ایده پردازی برای آرشیتکت در القای حس خوب به سازه و این گستردگی در انتخاب مدل های نور پردازی ، جذاب ترین قسمت ماجراست. معماری مدرن خواستار نمایش دادن زیبایی هاست و این مهم با نورپردازی محیطی بر روی هر اِلِمانی که مد نظرماست تحقق پیدا میکند. این روزها تکنیک های نورپردازی متفاوتی وجود دارد که همگی به جذابیت و زیبایی ساختمان می‌افزاید.

گاهی یک معمار ، سادگی بیش از اندازه‌ی یک محیط را با نورپردازی درست و خلاقانه تبدیل به یک اثر هنری چشم نواز میکند. در هر صورت باید بدانیم که اگر خواستار ایجاد تمایز و تفاوت محیطمان هستیم حتما باید از انواع مناسب نور در مکان های خاصی از سازه خود استفاده کنیم.

در تصویر فوق نمونه ای از نورپردازی دکوراتیو را مشاهده میکنیم. نکته خاصی که در تصویر مشخص است استفاده از نور سبز در بالای درختچه بوده که باعث پررنگ تر کردن حضور درختچه در محیط اداری شده و حس بسیار خوبی را به مخاطب القا میکند.